۱۳۸۹ آذر ۱, دوشنبه

انتقادات گسترده نمايندگان به اظهارات اخير سخنگوي شوراي‌نگهبان / لاريجاني : سخنان كدخدائي نظر جنتي بوده نه كارگروه حل اختلاف


سخنان اخير عباسعلي كدخدايي در مورد مباحث مطرح شده در كارگروه حل اختلاف دولت و مجلس با تذكرات نمايندگان مجلس مواجه شد و رئيس‌مجلس نيز تاكيد كرد : آنچه كه كدخدايي مصاحبه كرده نظر جنتي است.
به گزارش خبرنگارپارلماني ايلنا، درآغاز جلسه علني صبح امروز مجلس محسن كوهكن نماينده لنجان در مجلس و عضو هيات رئيسه با اشاره به مصاحبه اخير سخنگوي شوراي نگهبان و به استناد بند 11 ماده 23 آئين‌نامه داخلي مجلس در مورد حفظ شأن و جايگاه آن مجلس، اظهار داشت: بنده با توجه به اينكه سخنگوي هيات رئيسه هستم سوالات و تذكراتي را از سوي نمايندگان دريافت كردم و لذا وظيفه دارم كه براي انجام تكليف آنها را دنبال كرده و مطرح كنم.
وي با اشاره به اينكه چهار نفر از مجلس در كارگروه حل اختلافات دولت و مجلس حضور يافتند، گفت: اگر آنچه از سوي سخنگوي شوراي نگهبان مطرح شده نظر نمايندگان حاضر باشد كه هيچ؛ اما اظهارات اخير دهقان پس از مصاحبه كدخدايي نشان داد كه آن سخنان در جلسات مورد اجماع نمايندگان دولت و مجلس نبوده است و از لاريجاني مي‌خواهم از حقوق اين چهار نماينده تا حدي كه صلاح مي‌داند دفاع كرده و نسبت به تنوير افكار عمومي عمل كند.
در پاسخ به اين تذكر علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اظهار داشت: مطالبي كه مطرح شد مربوط به كل مجلس است و بايد در مورد آن توضيح داده شود، زيرا آنچه در رسانه‌ها از سوي كدخدايي به عنوان نتيجه كارگروه حل اختلاف ميان دولت و مجلس اعلام شده مورد تاييد مجلس نيست و نظر دوستان كه در اين كارگروه حضور داشتند به طور رسمي اعلام شده است.
وي افزود: به نظر نمايندگان بسياري از دغدغه‌هاي آنها در مورد اجراي برخي قوانين بوده است در حالي كه هيچ چيزي راجع به اين دغدغه‌ها بيان نشده است. برخي برداشت‌ها در اين مصاحبه صرفا برداشت‌هاي خود آنها است و ربطي به كارگروه ندارد در حاليكه اين يك كارگروه با عنوان بررسي اختلافات دولت و مجلس بوده است.
لاريجاني گفت: اكنون هم احمد توكلي رئيس مركز پژوهش‌ها خودش مي‌خواهد طي تذكري توضيحات لازم را ارائه كند زيرا جزو افراد حاضر در كارگروه بوده است.
سپس احمد توكلي در تذكري با استناد به بند 11 ماده 23 آئين‌نامه داخلي مجلس در مورد حفظ شان وجايگاه مجلس، اظهار داشت: بعد از اينكه آقاي رئيس‌جمهور نامه‌اي خدمت مقام معظم رهبري نوشت و اشكالاتي را بر مجلس وارد دانستند و متقابلا رئيس مجلس نيز نامه‌اي نوشت و اشكالاتي را به رئيس دولت وارد دانست. به استناد قانون اساسي حضرت آقا موضوع را به احمد جنتي دبير شوراي نگهبان ارجاع دادند و قرار شد وي (جنتي) حلقه كارشناسي متشكل از كارشناسان دولت و مجلس تشكيل دهد.
وي يادآور شد: لاريجاني چهار نفر از همكاران يعني آقايان ابوترابي‌فرد، باهنر، دهقان و اينجانب را به نمايندگي از مجلس براي اين شورا معرفي كردند و از طرف دولت نيز آقايان الهام، عزيزي، ميرتاج‌الديني و خانم بداغي نيز معرفي شده بودند و از اساتيد دانشگاهي نيز سه نفر با سابقه برجسته حقوقي و عضويت در شوراي نگهبان در آن حضور يافتند. كه از جمله آنها آقايان مهرپور، مدني و افتخارجهرمي بودند.
نماينده تهران ادامه داد: از شوراي نگهبان نيز آقايان عليزاده، كدخدايي و خود آيت‌الله جنتي در جلسات كارشناسي حضور داشتند كه البته در اين جلسات آقاي الهام اصلا حضور نداشته و آقاي عزيزي نيز به خاطر درگيري با برنامه پنجم كمتر شركت مي‌كرد.
رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس با اشاره به اينكه 18 جلسه كارشناسي و بحث و بررسي در شورا مذكور انجام شد، گفت: در اين جلسات تمام اصولي كه مربوط به ارتباط مجلس و دولت است مورد بحث قرار گرفت و بيشتر دعاوي مجلسي‌ها در اين جلسات تاييد شد و به ندرت پيش مي‌آمد كه انتقاداتي به طرز‌كار مجلس وارد شود.
توكلي ادامه داد: در عين‌حال چند انتقاد هم بود كه ما پذيرفتيم .مانند اينكه اگر وزيري مورد سوال واقع مي‌شود او نفر آخر باشد كه دفاع كند و نه نماينده سوال كننده. اما ما انتقاداتي را از حق رئيس‌جمهور براي تذكر دادن به مجلس را نپذيرفتيم و استدلال حقوقي در اين مورد داشتيم.
نماينده تهران در‌مجلس افزود: در اين جلسات همچنين در خصوص اينكه رئيس‌جمهور مصوبات هيات دولت را به مجلس نمي‌فرستد و اصل 138 قانون اساسي را نقد مي‌كند و نام مصوبات را مصممات مي‌گذارد و به مجلس ارائه نمي‌كند نيز بحث شد و بر روي غلط بودن اين مسئله توافق شد و كدخدايي نيز اين مسئله را تاييد كرد.
توكلي با تاكيد بر اينكه فضاي عمومي جلسات كارگروه بنا بر راي‌گيري يا جمع‌بندي نبود، يادآورشد: در اين جلسات بنا بود كه نظرات دو طرف عنوان شود و اعضاي محترم شوراي نگهبان اگر به نظري رسيدند آن را به جلسات شوراي نگهبان ببرند و اگر شوراي نگهبان بعد از بررسي ملاحظه كرد اصلي از قانون اساسي ابهامي دارد كه موجب اختلاف مي‌شود و نيازمند تفسير است، آن تفسير را ارائه كند تا رفع اختلاف شود.
وي ادامه داد : از اين رو حتي گاهي كه حضرت آيت‌الله جنتي صحبت مي‌كردند و عنوان مي‌كردند كه اين جمع‌بندي است، ما اعتراض مي‌كرديم كه اين صحبت‌ها جمع‌بندي جلسه نيست ، زيرا اگر قرار بود جمع‌بندي شود در اكثر قريب به اتفاق جلسات نظر مجلس تاييد مي‌شد.
وي با تاكيد بر اينكه جلسات براي توافق و تفاهم بيشتر ميان مجلس و دولت بسيار مهم و سازنده بود، تصريح كرد: ما موافق و تسليم قانون اساسي هستيم. اما در نهايت چون جمع‌بندي نهايي امكان‌پذير نبود آيت‌الله جنتي فرمودند كه شما چهار نفر نظراتتان را مكتوب كنيد و حاصل نظراتان را رئيس مجلس رسما به من ارسال كند و از دولت هم مي‌خواهم رسما نظراتشان را مكتوب كند و ارسال نمايد كه شوراي نگهبان هم نظرات خود را تهيه و مجموع آنها را خدمت رهبري تقديم كند تا ايشان طبق موقعيت شرعي و قانوني براساس اصل 57 هر دستوري دارند اجرايي كنيم.
نماينده تهران در مجلس با بيان اينكه نظراتمان را در 20 صفحه مكتوب كرديم و لاريجاني به جنتي فرستاد، گفت: ديروز در سايت خانه ملت اين مكتوب منتشر شد كه از همكاران مي‌خواهم اين گزارش را كه ازادله خيلي قوي از نظر حقوقي در دفاع از مجلس برخوردار است، حتما بخوانند.
وي با بيان اينكه نظرات دولت در اين مورد هنوز ارائه نشده است، گفت: آيت‌الله جنتي هم نظراتشان را ارائه دادند و آنچه كه آقاي كدخدايي به عنوان جمع‌بندي نظرات كارگروه بيان كردند تنها نظرات آقاي جنتي بود كه ايشان هم در نامه‌شان آن را به كارگروه نسبت ندادند.
توكلي گفت: كارگروه نه جمع‌بندي داشت و نه راي‌گيري كرد . بلكه نظرات ما در دفاع از موقعيت مجلس به عنوان نهاد قانونگذاري كشور اين بود كه جايگاه مجلس جايگاه تفوق قانوني بر قواي ديگر دارد و رئيس‌جمهور نقش تعيين‌كننده و محترمي دارد ، اما در برخي امور اجازه دخالت ندارد.
در پاسخ به اين تذكر توكلي علي لاريجاني با تقدير از تلاش‌هاي چهار نماينده مجلس در كارگروه اظهار داشت: اين دوستان تلاش زيادي كردند البته متني كه تهيه كردند متني دقيق و حقوقي بود كه ارسال شده و جمع‌بندي كارگروه نيست، بلكه نظر خودشان است. نظر مجلس نيز همان متن است كه منتشر شد.
سپس محمد كريم شهرزاد نماينده اصفهان در مجلس در اخطار قانون اساسي مستند به اصل 110 گفت: رفع اختلاف قواي سه گانه از شئونات رهبري و موضوعيت اين بحث كه در جلسه علني مطرح شد ،ناشي از اختلافات پيش آمده بين دولت و مجلس است كه بايد از رهبر معظم انقلاب كسب تكليف شود.
وي افزود: گزارش اين جلسات بايد پس از تاييد رهبري منتشر شود و پيش داوري از جلسات هيچ وجهي ندارد و اگر نتيجه‌اي گرفته شد بايد به تنفيذ رهبري برسد و سپس اعلام شود.
وي تاكيد كرد: قواي مختلف پس از تاييد رهبري از نظر تبعيت مي‌كنند و آن را عملياتي خواهند كرد.
شهرزاد با بيان اينكه اگر اختلافي نبود ميان مجلس و دولت كه اساساً اين مسائل پيش نمي‌آمد و به رهبري ارجاع نمي‌دادند و ايشان نيز دستور عملي در اين زمينه نمي‌دادند .
در پاسخ به وي علي لاريجاني اظهار داشت: حال كه اين اتفاق افتاده بايستي با نظر ايشان حل اختلاف انجام شود و اين در حالي است كه مصاحبه سخنگوي شوراي نگهبان نظر خود آقاي جنتي است و مجلس نظراتش را مكتوب ارائه داده است و آنچه كه كدخدايي مصاحبه كرده نظر جنتي است.
وي ادامه داد: مجلس نظراتش را به صورت مكتوب ارائه كرده و آنچه در مصاحبه آمده نظر مجلس نيست اشكال اين است كه آنها نظر خودشان را به جاي نظر كارگروه اعلام كرده‌اند.
سپس حميدرضا فولادگر نماينده اصفهان در مجلس در اخطار قانون اساسي مستند به اصل 110، گفت: چون اين موضوع از سوي مقام معظم رهبري به آيت‌الله جنتي ارجاع شده است و كارگروهي نيز پس از سخنان رهبري تشكيل شد، بايد نتيجه به استحضار رهبري رسيده و تنفيذ شود زيرا اساسا اگر موضوع مربوط به اصلاح قانون و سياست‌هاي كلي كشور باشد بايد به بخش‌هاي مختلف ارجاع شود و تكليفش روشن شود و در غير اين صورت حكم حكومتي است كه فصل‌الخطاب آن رهبري است.
وي افزود: اين موارد كه از سوي كارگروه مطرح شده قبل از اعلام رهبري قابل استناد نيست.
فولادگر همچنين بر اساس بند 11 ماده 23 آئين‌نامه داخلي مجلس خواست؛ نحوه خبر رساني مطبوعات از سوي هيات رئيسه مورد نظارت قرار گيرد.
سپس چند نفر از نمايندگان درخواست بيان تذكر داشتند كه لاريجاني گفت: اگر تذكرات ادامه يابد تذكرات تا ظهر به طول مي‌انجامد و به مواد برنامه پنجم نمي‌رسيم.
درعين‌حال حسن نوروزي نماينده رباط‌‌ كريم در مجلس پس از اصرار‌هاي زياد موفق به بيان تذكر خود شد و مستند ماده 182 آئين‌نامه داخلي مجلس،گفت: روز ميلاد امام هادي و در آستانه عيد غذير اصلا توقع نداشتيم شما با عنوان رئيس مجلس و توكلي به عنوان رئيس مركز پژوهش‌ها به اين مسائل بپردازيد در صورتيكه براساس آئين‌نامه اگر تخلفي مربوط به جلسه‌اي انجام شود ظرف سه دقيقه آن را تذكر دهيد اين مطالبي كه مطرح شد اصلا به برنامه مجلس و برنامه پنجم ربطي نداشته است و مربوط به اخبار رسانه‌ها بود.
وي با انتقاد از رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس رئيس‌كميسيون تلفيق و رئيس مجلس گفت: آيا اين عيدي است كه به مردم مي‌دهيد ما بايد با وحدت و يكپارچگي دعوت كنيم .
وي خطاب به اصولگرايان گفت: بايد وحدت بيشتري داشته باشيم. اصلاح‌طلبان بدانند كه ما همواره متحد هستيم و اين درست نيست كه در آستانه عيد غدير خم چنين موضوعي را مطرح كنيم كه موجب شكاف شود.
لاريجاني نيز در پاسخ به وي تاكيد كرد: تذكراتي كه مربوط به دستور نبوده است اما من كه رجال‌الغيب نيستم كه بدانم نمايندگان چه چيزي را مي‌خواهند مطرح كنند.
وي افزود: پس از اينكه تذكرات نيز مطرح مي‌شود بنده بايد به آن پاسخ دهم و براي اينكه مسائل روشن شود به آنها پاسخ داده‌ام و اين به معني تخاف نيست.
وي افزود: موضوعي كه مطرح شده به دليل اينكه نتيجه كارگروه نبوده است و نمايندگان بايد اين موضوع را بدانند كه نظر مجلس نيست و شفاف شود، درمجلس مطرح كردم.
لاريجاني گفت: مجلس بايد به اين موضوع مي‌داد كه نتيجه كارگروه كامل نظرات مجلس نبوده و نمايندگان نيز حق دارند در اين مورد تذكر دهند.
 منبع پارلمان نیوز

۱ نظر:

  1. توضیح اینکه بچه های بالاترین به علت اینکه آدرس لینکو قبول نمی کرد به اینجا لینک دادم
    سر بلند باشین
    Gorilaz

    پاسخحذف