۱۳۸۹ اسفند ۷, شنبه

نامه‌ی یکی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف, شرحی از برخوردها و سرکوب دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در دو هفته‌ی اخیر

آژانس ايران خبـــــــــــــر: نامه‌ی زیر توسط یکی از دانشجویان دانشگاه شریف در شرح اتفاقات دو هفته اخیر و نیز فشارها و سرکوب دانشجویان در این دانشگاه نگاشته شده و با محفوظ ماندن نام این دانشجو توسط کمیته گزارشگران حقوق بشر منتشر می‌شود.
و خداوند هیچگاه ستمی برای احدی از جهانیان نمی خواهد .(آل عمران-108)
اما تاریخ سرشار از ظلمی است که بر مردمان مظلوم خدا رفته است. مردمانی که فریاد حق خواهی سرداده اند. در این دو هفته اخیر نیز ظلمی که بر مردم این سرزمین از سوی ظالمانی که خود را خداپرست می نامند رفته است فراموش ناشدنی است. در این میان دانشگاهها نیز که همواره همگام با مردم بوده اند، از این ظلم بی نصیب نمانده اند.
در اینجا می خواهیم شرحی بر واقایع دانشگاه صنعتی شریف در دو هفته اخیر داشته باشیم، وقایعی که تاکنون در این دانشگاه سابقه نداشته است.
دوشنبه 25 بهمن ماه همراه با راهپیمایی مردم از میدان امام حسین تا میدان آزادی، در دانشگاه شریف نیز فراخوانی از سوی دانشجویان برای برگزاری چنین راهپیمایی در دانشگاه اعلام شده بود. که این فراخوان باعث حضور حراست دانشگاه با تمام نیرو و نیروهای بسیج و انجمن مستقل، همراه با دوربین هایی که در دست داشتند، در سطح دانشگاه بود. از طرفی طبق برنامه ریزی قبلی برای حضور بیشتر نیروهای حکومتی در دانشگاه، در این روز سخنرانی آقای پناهیان به دعوت انجمن مستقل و بسیج برگزار شد که نتیجه آن ورود نیروهای بسیج و حضور چشمگیر نیروهای امنیتی در سطح دانشگاه بود. با اینکه در این روز فارغ التحصیلان اجازه ورود نداشتند، در بین بسیج می توانستی کسانی را ببینی که بیش از ده سال پیش فارغ التحصیل شده بودند.
جو امنیتی دانشگاه باعث شد که دانشجویان از راهپیمایی در سطح دانشگاه صرف نظر کنند. اما رفتار بسیج و انجمن مستقل قابل تحمل نبود، گویی خود می خواستند دانشگاه جوی متشنج داشته باشد. همه دیدیم که چگونه چادر از سر دختران کشیدند. دیدیم که چگونه دانشجویان را زدند و حراست که همه جا حضور داشت هیچ نگفت.
بعد از سخنرانی آقای پناهیان، بسیج و نیروهایی که وارد دانشگاه شده بودند شروع به راهپیمایی کردند و اما دانشجویان که دیگر صبرشان به سر رسیده بود در مقابلشان ایستادند و شروع به شعار دادن کردند. حراست مداخله کرد و به دفاع از بسیج با دانشجویان درگیر شد. تعدادی از دانشجویان توسط حراست و به کمک بسیج مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. اما در این زمان حضور زیاد دانشجویان باعث شد که حراست دست به چماق ببرد که البته با توجه به حضور بیش از انتظار دانشجویان حراست عقب نشست و راهپیمایی در سطح دانشگاه شروع شد.
ورود دانشجو به دانشگاه ممنوع شد. راهپیمایی تا ساعت 6 ادامه داشت. در این ساعت بود که نیروهای گارد به درب دانشگاه حمله کردند و با باتوم به جان دانشجویان افتادند. در جریان این حمله یکی از دانشجویان در اثر اصابت باتوم با سرش به بیمارستان منتقل شد.تعداد زیادی از دانشجویان نیز در هنگام خروج از دانشگاه بازداشت شدند.
سه شنبه 26بهمن، آمار بازداشت شدگان دانشگاه شریف به بیش از 10 تن رسیده است و جو دانشگاه همچنان امنیتی است. شورای صنفی در جریان مسائل روز گذشته قرار گرفته است و مسئولین دانشگاه از کارهای خود در هراسند. فشار بر دانشجویان را بیشتر می کنند و دست به دامن نیروهای امنیتی می شوند تا شاید ایمن بمانند. حراست دانشگاه اعضای انجمن اسلامی دانشجویان را می خواهد و آنها را به دست نیروهای اطلاعات می سپارد. شورای صنفی دانشگاه نیز در امان نمی ماند. یکی از اعضای آن بازداشت می شود و پس از بازجویی چندین ساعته آزاد می شود. بیش از دهها تن از دانشجویان از ورود به دانشگاه و خوابگاه تا اطلاع ثانوی به دستور شخص ریاست دانشگاه محروم می شوند. چهارشنبه و پنج شنبه به بهانه کنکور کارشناسی ارشد ورود دانشجویان ممنوع می شود.
شنبه است و ترس از یکشنبه 1 اسفند ماه و بازداشت حدود 20 تن از دانشجویان جو دانشگاه را همچنان امنیتی نگاه داشته است. شورای صنفی ساکت نمی ماند بیانیه ای صادر می کند که در آن رئیس دانشگاه را مسئول تمام مسائل روزهای گذشته می داند و از او می خواهد که دستورات صادره از سوی او تا دوشنبه لغو شود. مسئولین دوباره شروع می کنند و فشار بر دانشجویان بیشتر می شود. شورای صنفی از سوی وزارت اطلاعات مورد تهدید قرار می گیرد. تعداد دیگری از دانشجویان نیز از ورود به دانشگاه محروم می شوند.
دوشنبه، آقای بهمن آبادی، معاونت دانشجویی دانشگاه بیانیه ای صادر می کند و شورای صنفی را مورد حمله قرار می دهد. روز بعد از این بیانیه اعضای شورای صنفی مرکزی و دهها تن دیگر از دانشجویان به کمیته انضباطی احضار می شوند. و همچنان فشارها رو به افزایش است.
مسائل بالا پاره ای از اتفاقاتی بود که در روزهای اخیر بر دانشجویان این دانشگاه گذشته است و مسئولین دانشگاه نیز از تمامی جزئیات آن مطلعند و با این حال در کمال ناباوری رفتار خود عادلانه و برحق می دانند. عده ی معدودی، هر کاری را با توجیح اسلام و انقلاب انجام می دهند و دانشگاه به مواخذه دانشجویان می پردازد. این نوع رفتار هچگونه قابل توجیه نیست. اگر هم مصلحت است که مصلحت گرایی در قدم اول باید معطوف به خود باشد. جناب آقای بهمن آبادی، بیانیه شما را خط به خط دنبال کردیم و خط به خط آن را بر شما خرده می گیریم و می دانیم که دیگر این حرفها در شما و امثال شما اثر نمی کند.
بیانیه تان را با تبریک میلاد رسول اکرم(ص) و میلاد حضرت امام جعفر صادق(ع) شروع کردید با اینکه یادتان بود هفتمین روز به قتل رسیدن تعدادی از دانشجویان است که نتیجه رفتار و اعمال امثال شماست. کاش لحظه ای به خانواده این افراد فکر می کردید. امام علی(ع) به مالک اشتر می فرماید:
" بترس از اينكه خون بى گناهى را بريزى زيرا كه ريختن خون ناحق موجب كيفر الهى و زوال نعمت و كوتاهى عمر و سقوط حكومت مى شود، و نخستين چيزى را كه خداوند سبحان روز قيامت ميان بندگانش حكم مى فرمايد، خونهاى ناحقى است كه ريخته اند، بنابراين برقرارى حكومت را از ريختن خون بيگناهان مخواه زيرا چنين كارى نه تنها پايه هاى حكومت را سست ميكند بلكه آنرا از بين مى برد و به ديگران انتقال مى دهد، و بدان كه ترا نزد خدا و نزد من براى چنين كارى عذرى نخواهد بود..."
گفتید که دانشگاه شریف همواره در نوک پیکان جبهه علمی کشور است، مگر نه اینست که تنها دلیل این موضوع به خاطر وجود اساتید و دانشجویان شایسته آن است پس چرا رفتارتان با آنها این چنین است و خواستار مجازات آنهایید ؟ از آرامش دانشگاه می گویید و نمی بینید که چه کسانی جو دانشگاه را برهم زده اند. نمی بینید که با توجه به رفتار شما، عده ای که خود را بسج می خوانند چگونه به دانشجویان توهین می کنند. کار به جایی رسیده است که بر حراست دانشگاه نیز دستور می دهند و رفت و آمد دانشجویان را کنترل می کنند. اینها عامل برهم زدن نظم دانشگاه است جناب آقای بهمن آبادی. همه و همه رفتار شماست.
دانشجویان معترض اند بر اینکه چرا همکلاسیهایشان در زندانند. بر این معترض اند که چرا حراست دانشجویان را مورد ضرب و شتم قرار می دهد و بعد هم شاکی خصوصی آنها می باشد و تعدادی از دانشجویان به این دلیل در بازداشت مانده اند. دانشجویان به احکام صادره از سوی دانشگاه معترض اند. دانشجویان بر رفتار شما معترض اند.
می گویید که بیانیه شورای صنفی سیاسیست مگر نه اینست که انتصاب کادر اداری جدید دانشگاه، که خود نیز جزو آنید، امری سیاسیست و در جهت همکاری هرچه بیشتر با نیروهای امنیتی و سرکوب هرگونه مخالفت یا انتقاد است. مگر نه این است که برخورد شما با دانشجویان سیاسیت، اگر نیست پس چرا با دانشجویان یکسان برخورد نمی کنید.
چرا اجازه می دهید بسیج در روزی مثل 25 بهمن که خود می دانید چه خبر است راهپیمایی کنید و حراست هم اجازه می دهد به بالای ساختمان حراست بروند و پرچم تکان دهند. پس می خواهید که دانشگاه آرام نباشد تا هرگونه که می خواهید رفتار کنید. شورای صنفی مانند همیشه وظیفه خود را انجام داد و به دفاع از دانشجویان پرداخت و مخالفت با رفتار ناعادلانه و جهت دارشما.
حرف از ادب و نزاکت می زنید و میگذارید که با دانشجویان اینگونه رفتار کنند ؟ کاش به نشریاتی که از سوی انجمن مستقل و بسیج منتشر می گردد(تنها نشریاتی که اجازه انتشار دارند) نگاهی می انداختید تا اندکی با توهیناتی که به دانشجویان می شود آشنا میشدید.
و در نهایت اینکه قاطعیت دانشجویان به دنبال آرامش دانشگاه هستند اما شما از آن صیانت نمی کنید بلکه در مقابل آن ایستاده اید. شما مسئول اتفاقاتی که در دانشگاه رخ داد می باشید و با رفتار کنونیتان مسئول اتفاقات آینده هم خواهید بود. و تنها امیدم به این دل شکسته است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر